AJÁNLÓ
 
00:17
2014. 02. 22.
Az idén alapított díjat évente egyszer, a nemrég elhunyt fotóművész születésnapján, június...
A bejegyzés folyatódik
 
00:17
2014. 02. 22.
Profi és kevésbé profi Playboy fotósorozatok külföldi színésznőkről. A Filmklub és a Fotórovat...
A bejegyzés folyatódik
 
00:17
2014. 02. 22.
Forrás: AFP/Getty Images/Victor Moriyama Az Associated Press (AP) több konfliktust is megjárt fotóriportere,...
A bejegyzés folyatódik
 
00:17
2014. 02. 22.
Forrás: AFP/Camille Lepage A fotóriporternő afrikai képeiből készült válogatásunkat...
A bejegyzés folyatódik
Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Szocsi villámgyors fotósai

Forrás: AFP/Alberto Pizzoli

Egy internetes újság napi munkatempója mellett szinte fel sem tűnik, milyen hihetetlenül lerövidült az az idő, ami a terepen dolgozó fotóriporter kattintása és a fotó megjelenése között eltelik. Ha félórával az esemény megtörténte után még nincsenek fenn a képek az ügynökségek honlapjain, a képszerkesztők már idegesen nyomkodják a böngésző "frissítés" gombját. A szakma leginkább időérzékeny és technikaigényes területe pedig kétségkívül a sportfotó, így egy nagyobb sportesemény, különösen egy olimpia egyfajta világkiállításnak is megfelel, ahol az ügynökségek és a fotósok bemutatják fegyvertáruk legjavát.

Jeff Cable, az amerikai hokicsapat hivatalos fotósa blogjában visszaemlékszik a régi szép időkre, amikor első olimpiai megbízatásán még 12 órát kapott a képek kidolgozására. A londoni játékokon már röpke két óra alatt el kellett készülnie, az idei téli olimpián pedig a hokimeccsek szüneteiben, vagyis szűk negyedórán belül kell továbbítania a kiválogatott, megszerkesztett fotókat a csapat főhadiszállására.

A Jeffhez hasonló független vagy kisebb szervezeteknek dolgozó fotóriporterek technikai háttere sem utolsó, azonban az igazi nagy játékosok az ügynökségek, melyek egy ilyen nagy jelentőségű sporteseményre már hónapokkal, sőt, évekkel korábban elkezdenek felkészülni. A Gizmodo hosszú háttérösszeállításában leírja, hogy az egyik legnagyobb ügynökség, a Getty - mely egyúttal a NOB hivatalos fotóügynöksége - nagyjából 22 kilométernyi hálózati kábelt fektetett le egy hónappal a játékok megkezdése előtt, hogy a versenyek helyszíneiről tudósító 37 fotósa közvetlenül és azonnal feltölthesse képeit a cég belső rendszerébe, de versenytársa, az Associated Press sem maradt el mögötte a számok terén.

Mindent átszövő számítógépes hálózatok, profi fényképezőgépek élvonalbeli típusai (itt debütált a CES-en bejelentett Nikon D4s), robotkamerák és újabban drónok segítik a terepen dolgozó sportfotósok munkáját, azonban szerencsére e rengeteg gép között, a mind rövidebb határidők szorításában is marad tere a kreativitásnak. Az AP és a Getty számos sporteseményt megélt veteránjainak beszámolóiból kirajzolódnak az ügynökségek stílusában és témakezelésében megjelenő különbségek. Míg az Associated Press szikárabban, hírként mutatja be a történteket, a Getty - a játékok hivatalos fotóügynökségeként - sokkal inkább a látványosság oldaláról próbálja megközelíteni a sporteseményeket. Ahhoz persze, hogy ezt megtehessék, elengedhetetlenül szükség van magukra a fotósokra - köztük pedig ott találjuk a magyar Illyés Tibort is, az MTI színeiben.

hirdetés