A BBC esete a Photoshoppal

Forrás: AFP/Clemens Bilan

Olykor a legismertebb és legmegbízhatóbbnak tartott médiumok is elvetik a sulykot, ha a képmódosításról van szó. Ezúttal a BBC, a világszerte etalonnak tartott brit közszolgálati médium egyik rádiójának weboldala mutat példát arra, hogyan ne használjuk a Photoshopot.

Az egész egy ártalmatlannak tűnő képkérésből indult: Anita Lasker-Wallfischről, az auschwitzi női zenekar egyik utolsó élő tagjáról kellett képet keresnünk, és az AFP fenti csoportképénél (mely a közös Európát megalapozó Római Szerződés 50. évfordulóján, a berlini holokauszt-emlékműnél készült) nem találtunk jobbat.

Nem hagyott azonban nyugodni a kíváncsiság, és a Google képkeresőjével utánanéztünk, vajon a kollégák mire jutottak. Egy gyanúsan hasonló, forrásmegjelölés nélküli képre bukkantunk a BBC Radio 4 oldalán.

Forrás: BBC 

Már-már bosszankodni kezdtünk, hogy más forrásból hozzájuthattak egy ilyen önálló portréhoz, azonban ahogy jobban megnéztük a képeket, az arcok között több volt, mint hasonlóság: ahogy Photoshopban egymás fölé raktuk a két képet, kiderült, hogy az arcok azonosak, csak a mellékszereplők hiányoznak. Az alábbi animált GIF minden szónál többet mond.

A felület mintázatán még az is látszik, a brit Photoshop-mester egyszerűen kinyújtotta az idős csellista melletti faldarabot, hogy elfedje Ishag Mekki, a dárfúri konfliktus túlélőjének fejét, a távolabbi figura fejtetejétől pedig valószínűleg a függőleges sávok lehúzásával szabadult meg.

A BBC képszerkesztési politikája erről így foglal állást.

Nem szabad, hogy bármiféle, a látvány, illetve a szereplők létrehozásra vagy kiemelésére alkalmazott digitális manipuláció, így a számítógépes grafika és más tartalom-előállítási eljárások (köztük a Photoshop) eltorzítsák az események jelentését, megváltoztassák az eredeti anyag hatását, vagy egyéb, jelentékeny módon félrevezessék közönségünket. Ügyelni kell arra, hogy egy eseményről készült felvételek pontosan tükrözzék az esemény során a valóságban történteket.

Valóban kényelmetlen, ha egy egyébként nagyszerű és ritka portrén a háttérben mások is vannak, és meggyőzőnek tűnhet az az érvelés is, hogy ez csak egy rádióműsor ajánlója, azonban az etikai szabályok megszegése még egy ilyen jelentéktelennek tűnő esetben is az egész médium hitelességét veszélyezteti.

Nem véletlenül törheti derékba egy fotós karrierjét egy kiretusált kamera, vagy egy szerencsétlen helyre sodródott nejlonzacskó, melyet egyébként egyszerűen a képkivágás megváltoztatásával is el lehetett volna tüntetni.

hirdetés